Friday, September 30, 2011

Nädal 4. Sotsiaalsed võrgustikud

Seekord tuleb siis analüüsida Matt Webbi kriteeriume vabalt valitud sotsiaalvõrgustiku juures. Mõtlesin küll pikemalt, et jätan Facebooki siinkohal kõrvale, kuid just Facebook on üks parimaid sotsiaalvõrgustikke, mis peaks vastama kõige paremini etteantud kriteeriumitele.
Facebook asutati veebruaris 2004 ning on 2011. aasta juuli andmete järgi jõudnud 800 millioni aktiivse kasutajani.
  • Identiteet – Antud sotsiaalvõrgustikus saab tegutsema hakata peale kasutajakonto registreerumist. Profiilile saab lisada enese kohta niipalju andmeid kui kasutaja soovib – nt on võimalik lisada peale tüüpiliste andmete (sünniaeg, elukoht, kool, telefon jne.) veel lemmik raamatud/filmid/muusikud, meelepärased interneti leheküljed, hobid, aforismid.
  • Kohalolek - Kohalolekut näitab kontaktnimekiri, kes on hetkel sisselogitud ning kes on offline. Lisaks on võimalik kasutaja seeskäimis jälgida nt tema tehtud postituste põhjal, kuna lähiajal tehtud postitustel on juures päev ja kellaeg, vanematel postitustel siiski ainult kuupäev.
  • Suhted – Hetkel on Facebookis kasutusel 2 olekut – sõbrad ja avalik ehk kõigile nähtav osa. Peale nende kahe on siiski võimalik veel valida custom olek, kus on siis võimalik määrata mingi teatud osa kohta (info/pildid/postitused), mida keegi näeb või mitte, seega on võimalik valida inimesi nii sõprade seast kui lisada ka sõbralisti mittekuuluvaid isikuid nö. siis osalisse sõbralisti.
  • Vestlused – Võimalik on kasutada enamasti kõigile tuntud MSN tüüpi otsesuhtlust kahe kasutaja vahel. Teiseks võimaluseks on aga rohkem e-maili pähimõttel saata kasutajale sõnum. Lisaks on veel facebookile omane „sein“, kuhu teine kasutaja saab postida oma sõnumi, mida enamasti näevad ka teised kasutajad, kellel on õigus „seina“ nägemiseks.
  • Rühmad – Sõbralisti kuuluvaid isikuid on võimalik veel vastavalt oma soovile jagada väiksematesse gruppidesse endale meelepärasel kujul, nt head sõbrad, koolikaaslased, perekond jne.
  • Reputatsioon – Reputatiooni on võimalik Facebookis saada enda postituse (staatus/pilt/link jne.) „Like“ nupu kasutamisest teiste kasutajate poolt. Mida rohkem „Like“ seda parem ning ehk ka unikaalne on postitus.
  • Jagamine – kuna jagamine on üks sotisaalvõrgustiku alustalasi, siis Facebookis on jagamine väga hästi esindatud – jagada saab praktiliselt kõike (pildid/staatus/sündmused/lingid/viited jne jne). Samas on olemas võimalused piirata jagatud info nähtavust kaaskasutajate eest privaatsuse sätete all. Ühe uuendusena on tekkinud uue postituse lisamisel võimalus valida, kellega seda infot jagatakse.
Nagu analüüsi tulemustestki näha, vastab Facebook väga hästi Matt Webbi kriteeriumitele.

No comments:

Post a Comment